top of page

"All grown-ups were once children... but only few of them remember it."​
Antoine de Saint-Exupéry 

Discover Little Prince thoughts on education

Welcome to the Little Prince thoughts on education, a unique blog here for you to explore. The "Little Prince thoughts" on education is tailored for dedicated educators who are invested in improving their instructional skills and becoming the best educators they can possibly be.  I am happy to have the opportunity to share my passion and thoughts with my loyal readers. Read on, and enjoy.

Search
  • Writer's picturesharon mayo

האם כיתת הלימוד עדיין רלוונטית בעת המודרנית? (חלק א')



חשבו על ההבדל בין המונח "כיתה", שמתייחס לקבוצת הלמידה (CLASS), לעומת המונח "חדר כיתה", המתייחס למבנה הפיזי (CLASSROOM). האם כיום יש צורך בשניהם? במאמר האחרון שכתבתי, קראתי לשינוי תפיסת הלמידה בבתי הספר ועיצוב מחדש של תפקיד הפדגוג.ית בעידן הבינה המלאכותית. כעת נבחן אם למידה בכיתות היא אכן הדרך הרלוונטית והמותאמת ביותר ללמידה במאה העשרים ואחת. 


להתחיל מבראשית: מדוע נוצרו הכיתות?

בראשית המצאת הכיתה עמד רצון להפוך את החינוך ליעיל ונגיש יותר. לפני המצאת הכיתה, החינוך נעשה בדרך כלל על בסיס אישי. הורים או מורים לימדו את ילדיהם, או שילדים היו מתלמדים כשוליות אצל בעלי מלאכה. לדרך לימוד זו היו חסרונות רבים. ריכוז קבוצת ילדים ללימוד על ידי מורה יחיד.ה הפכה את החינוך לזול ונגיש יותר. הדבר גם אפשר תוכנית לימודים יותר סטנדרטית, שהבטיחה שכל התלמידות והתלמידים ילמדו את אותם מיומנויות וידע בסיסיים.


אחת ממערכות החינוך המוקדמות ביותר הוקמה בסין כ-2,000 שנה לפנה"ס. שם בתי הספר נועדו לחינוך אריסטוקרטי ללמידת טקסים וידע. הכיתות ביוון העתיקה וברומא היו בדרך כלל קטנות ואינטימיות, עם לא יותר מתריסר תלמידים. תפיסת הכיתה המשיכה להתפתח לאורך ימי הביניים והרנסנס, והכיתות הפכו גדולות וצפופות יותר לצד התרחבות תוכנית הלימודים למגוון רחב יותר של מקצועות.

במאה ה-19 עברה הכיתה מהפך גדול על בסיס מספר רפורמות שהפכו את הכיתות ליעילות יותר. רפורמות אלו כללו שולחנות וכיסאות סטנדרטיים, מטלות מדורגות והתמקדות בהוראת מיומנויות בסיסיות כגון קריאה, כתיבה וחשבון. כיום הכיתה היא עדיין המסגרת העיקרית לחינוך ברוב חלקי העולם.


הכיתה כאבן יסוד בתכנון הבית ספרי

היווצרה של קבוצת הלמידה = "הכיתה" הובילה לצורך בייסוד ומיסוד מבנה הלמידה = "חדר הכיתה", מה שהשפיע על עיצוב בית הספר. הלכה למעשה, "חדר הכיתה" הפך לאבן היסוד ביציאה לתכנון כל מבנה חינוכי על ידי המדינה. ניתן לראות זאת בהסתכלות על הדרך בה מתכנן משרד החינוך מבני חינוך: "הפרוגרמה"  – המסמך שעל פיו יש להכין את התוכניות האדריכליות של המוסד.


הפרוגרמה מורכבת משני חלקים: הראשון, פרוגרמה חינוכית – מגדירה את אופי המוסד ואת גודלו המתוכנן (סוג המוסד, טווח הכיתות ומספר הכיתות והתלמידים). השני, פרוגרמה פיזית – מגדירה ומאפיינת את הפונקציות וגודל השטחים הבנויים הדרושים למוסד החינוך המתוכנן.


אותה תפיסת סטנדרטיזציה שנזכרה לעיל כרפורמה חדשנית ויעילה במאה ה-19 קיימת גם כיום בחוזר מנכ"ל משרד החינוך בנוגע להנחיות תכנון בתי ספר. כך לדוגמה, בפרוגרמה של בתי ספר מסוג חטיבת ביניים, ניתן לראות את פירוט מידות הלוח, השולחן, המרחק בין הספסלים, גודל חדר הלימוד וחדרים ייעודיים נוספים. כל אלה מעידים על המרכזיות שמיוחסת ל"חדר הכיתה" כך שהאמצעי הפך להיות המכוון והמגביל לבניית המוסד החינוכי – ויותר מכך אף למכוון ומגביל את דרך הלמידה.




כיתת הלימוד לעומת זירת ההייטק

התבוננות על עולם העבודה העכשווי וחיפוש אחר חדרי כיתות להכשרת עובדים חדשים מגלה תופעה מרעננת לפיה אין צורך יותר בחדרי כיתות לימוד מוגדרים. לכו לבקר במשרדי גוגל או במשרדי מיקרוסופט בישראל ותגלו כי מושג "חדר הכיתה" לא קיים. למידת התפקיד והתכנים הנדרשים לביצועו מתבצעת בעיקרה מול המחשב על בסיס מערכת הדרכה המותאמת אישית לכל עובד ועובדת.

בעולם החינוך שבו תלך ותשתלב הבינה המלאכותית הגנרטיבית, שאת השפעותיה עוד בלתי ניתן להעריך, ניתן לומר די בוודאות שלמידה מותאמת אישית תיתכן באופן נרחב יותר מאשר היה ניתן לממש בעולם של הוראה וחניכה אנושית בלבד. שני אלה גם יחד מצביעים על היתכנות גבוהה בצורך לבחון את דילולם – אם לא ביטולם – של "חדרי הכיתות" המגבילים במרחב החינוך העתידי.


מה יקרה אם נבנה בית ספר ללא חדרי כיתות? 

בית ספר ללא חדרי כיתות הוא אינו נטול פורום הלמידה הקבוצתי – הכיתה עצמה. יש להכשיר את הלומדים הצעירים ללמידה ללא "חדר כיתה" באופן מדורג, כשהדילול של חדרי הכיתות יבוצע בכיתות הגבוהות של התיכון.

לביטול חדרי הכיתות עלולים להיות חסרונות מסוימים:

  • חוסר בלמידה מובנית: ללא חדרי כיתות, ארגון וניהול שיעורים יהיה מאתגר.

  • פרטיות מופחתת: תלמידים עשויים להתקשות להתמקד.

  • פעילויות קבוצתיות מוגבלות: הזדמנויות אלה עשויות להצטמצם.

  • אינטראקציה בין מורה לתלמיד.ה: למורים קשה יותר לספק תשומת לב אישית.

  • תוכנית לימודים מסודרת: חסר את הארגון הדרוש להוראה יעילה.

  • סביבת למידה: מחסור בחדרי כיתות עלול להוביל לצפיפות, לרעש ואי נוחות.

  • איכות חינוכית: היעדר חדרי כיתות יכול להשפיע על איכות החינוך.


ואולם, קיימים גם יתרונות שישפיעו על האופן שבו תלמידים לומדים ומורים מלמדים:

  • למידה גמישה: התלמידות והתלמידים יוכלו לבחור ללמוד במרחבים שונים, בהתאם לצרכים ולהעדפות שלהם.

  • למידה מותאמת אישית: מורים ובינה מלאכותית גנרטיבית יוכלו לספק למידה מותאמת אישית לתלמידיהם ללא צורך בניהול קבוצה גדולה של תלמידים בכיתה.

  • למידה שיתופית: בבית ספר ללא כיתות, התלמידים יוכלו להסתובב בחופשיות רבה יותר ולעבוד יחד על פרויקטים ומשימות. זה יכול לעזור לתלמידים לפתח מיומנויות חשובות כמו עבודת צוות, תקשורת ופתרון בעיות.

  • שימוש נוסף בטכנולוגיה: טכנולוגיה תמלא תפקיד גדול יותר בלמידה בבית ספר ללא כיתות. תלמידים יכולים להשתמש במכשירים אישיים כדי לגשת לחומרי למידה, לשתף פעולה עם חברים לכיתה ולהשלים מטלות. זה יכול להוביל לחוויות למידה מרתקות ואינטראקטיביות יותר.


הלכה למעשה: איך יתנהל בית ספר ללא כיתות?

בראייתי, בית ספר ללא חדרי כיתות יתנהל באופן שונה מבית ספר מסורתי בארבעה היבטים מרכזיים:

  • תלמידות ותלמידים ללא מקומות ישיבה מוגדרים – במקום זאת, הם יהיו חופשיים לנוע בבית הספר וללמוד במרחבים שונים, בהתאם לצרכים ולהעדפות שלהם.

  • מורים לא מרצים בפני תלמידים בצורה מסורתית – במקום זאת, הם ישמשו כמנחים ומדריכים, ויעזרו לתלמידים ללמוד בקצב שלהם ובדרכם שלהם.

  • לתלמידים יש יותר הזדמנויות ללמידה שיתופית – הם יוכלו לעבוד יחד על פרויקטים ומשימות, וללמוד אחד מהשני.

  • הטכנולוגיה תמלא תפקיד גדול יותר בלמידה. 

במאמר הבא נדון כיצד יכולה בינה מלאכותית גנרטיבית להשתלב ולתרום לבית ספר ללא כיתות.

0 views0 comments

Contact

Ra'anana, Israel

+972 529255116

Your details were sent successfully!

Graduation Caps
bottom of page