top of page

"All grown-ups were once children... but only few of them remember it."​
Antoine de Saint-Exupéry 

Discover Little Prince thoughts on education

Welcome to the Little Prince thoughts on education, a unique blog here for you to explore. The "Little Prince thoughts" on education is tailored for dedicated educators who are invested in improving their instructional skills and becoming the best educators they can possibly be.  I am happy to have the opportunity to share my passion and thoughts with my loyal readers. Read on, and enjoy.

Search
  • Writer's picturesharon mayo

גפנים ופילים במערכת החינוך בישראל



בשורה למנהלי בתי הספר ! הכריזו הכותרות. "שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון, רושמת צעד נוסף ומשמעותי בחיזוק מעמד המנהלים. לקראת שנת הלימודים הבאה....כל אחד מבתי הספר בישראל יקבל בין 300,000 ₪ למיליון ₪, על פי מדד הטיפוח וגודל בית הספר." בכך מבטיח משרד החינוך תינתן ״גמישות וחופש ניהולי ופדגוגי למנהלים, עם כלים ... שיאפשרו להם לחלום ולהגשים את החזון החינוכי שלהם"

עיון במכרז שהוציא משרד החינוך למימוש תכנית גפ"ן מצביע על שלושה דברים עיקריים. האחד, תכנית גפ”ן הלכה למעשה היא הפרטה של מערכת החינוך ובכך ויתור על צוותי המורים המלמדים כיום בבתי הספר. השני, משרד החינוך נמצא בלחץ לממש ומהר את ההפרטה, המכרז צפוי להיסגר תוך חודש. השלישי "החופש הניהולי" של מנהל לשימוש בכסף יוגבל למאגר תכניות וספקים שיוגדר על ידי משרד החינוך בלבד.

האם בכך יבואו על פתרונן כל הבעיות של מערכת החינוך בישראל ? ובכן אני מציע בהקשר זה לשוב ולהיזכר במשל "הפיל והיתד" הממחיש באופן הטוב ביותר את מצבם של רבים ממנהלי בתי הספר בישראל – מנהלים שמנהלים בתי ספר בתוך מערכת השרויה "בפחד".

אותו מנהל בית ספר שהמדינה הכריזה שתעניק לו תקציב לשם מימוש גמישות וחופש ניהולי חי גדל והתעצב במשך שנים ב:

- במוסד המבוקר על ידי מערכת פיקוח הדוקה.

- במערכת תמידית של מדידה – בחינה מתמדת של עמידה במבחני בגרות ומיצ"בים.

- במערכת אשר אינה מגבה את אנשיה

- במערכת המקדשת הצלחות ולא מחנכת ללמידה וצמיחה מטעויות

- במערכת בה האוטונומיה לפעולה מוגבלת במאות חוזרי מנכ"ל אשר מתחדשים מידי חודש בחודשו.

- במערכת לחצים מגורמים שונים המושפעים מטבלאות המדרג האופנתיות המתפרסמות מידי שנה.

- במערכת בה לא הוכשר לניהול תקציבי עתק המוצעים בתכנית גפ”ן

כל אלה אשר קשרו את "הפיל ליתד" במשך שנים ויצרו מערכת שמתנהלת בפחד. הם אלה שתוקעים את יכולתה של המערכת להשתחרר ולהתקדם גם כאשר דוחפים אותה גורמים שונים, גם מתוך משרד החינוך, להתחדש ולהשתנות. כשאין לך גיבוי ואתה מפחד מי מה יקרה אם אחוז הבגרות ירד או מה יקרה אם תשנה מתווה של טיול אז אתה עושה MORE OF THE SAME. התוצאה המערכת קופאת על מקומה, אותו חומר נלמד, נעשה שימוש באותן שיטות לימוד ואותו טיול שנתי מתבצע. הלכה למעשה גמישות לא מתקיימת ולא יכולה להתקיים.

המהלך של תכנית גפ"ן יש בו כוונה נכונה והרבה מהמבורך אך ללא שינוי לפחות בחלק מאותם סעיפים שהוזכרו לעיל תכנית גפ"ן תהפוך במהרה ל"פיל לבן" שרק יתסכל הן את המנהלים והן את משרד החינוך.

53 views0 comments

Contact

Ra'anana, Israel

+972 529255116

Your details were sent successfully!

Graduation Caps
bottom of page