top of page

"All grown-ups were once children... but only few of them remember it."​
Antoine de Saint-Exupéry 

Discover Little Prince thoughts on education

Welcome to the Little Prince thoughts on education, a unique blog here for you to explore. The "Little Prince thoughts" on education is tailored for dedicated educators who are invested in improving their instructional skills and becoming the best educators they can possibly be.  I am happy to have the opportunity to share my passion and thoughts with my loyal readers. Read on, and enjoy.

Search
  • Writer's picturesharon mayo

לך תתנסה !



אז איך למדנו כולנו ללכת ? איך למדנו לרכב על אופניים ? איך למדנו להיזהר מאש ? התשובה לכל השאלות הללו, אצל רובנו, תהיה התנסות. ניסינו חווינו ומתוך כך למדנו מה נכון לעשות ומה לא נכון לעשות. למידה מתוך התנסות היא דרכו של הטבע ללמד אותנו, והדרך שלנו להתקדם על בסיס הסקת מסקנות מתוך אותה התנסות.


בספרות המקצועית ניתן למצוא את גישת ה"למידה ההתנסותית". זוהי גישה חינוכית של למידה פעילה אשר התפתחה מהגישות הקונסטרוקטיביסטיות. שתי תאוריות מרכזיות בפסיכולוגיה הובילו להתפתחות הגישה הקונסטרוקטיביסטית: תאוריית ההתפתחות הקוגניטיבית של פיאז'ה והתאוריה התרבותית היסטורית של ויגוצקי. פיאז'ה מדגיש את החשיבות של למידה באמצעות עשייה. לדעתו הלמידה צריכה לצאת מעובדות ותופעות באמצעות התנסות ישירה של התלמידים. פיאג'ה הדגיש שהסביבה הלימודית צריכה להיות עשירה בהתנסויות פיזיות ובמניפולציות ישירות על עצמים, תוך דגש על מעורבות הלומדים כמפתח להתפתחות אינטלקטואלית.


במאמר זה אני מציע שילוב של מושג נוסף בשגרה הפדגוגית של בית הספר – "התנסות". על בסיס התיאוריות שהוזכרו לעיל ומתוך ניסיון אישי עשיר בשילוב דרך למידה בהתנסות במסגרות הדרכתיות אני מציע לבתי ספר לאמץ טכניקת למידה/הדרכה זו בשגרת לוח הזמנים הלימודי בכל הגילאים בדגש על החטיבות העליונות.

טכניקת הלמידה בהתנסות מקדמת:

  • למידה מותאמת אישית.

  • חיזוק דרכי הוראה המקדמות למידה פעילה וחותרות להבנה עמוקה.

  • קידום מגוון אסטרטגיות וסוגות חשיבה/

  • SKILLS-BASED CURRICULUM

·

בראייתי בולטת מעל כולם תרומתה של טכניקת ההתנסות בפיתוח מיומנויות בקרב תלמידים. להלן טבלה המתאימה התנסות למול מטא-קטגוריה של מיומנויות אותן נרצה לפתח אצל תלמידים:

התנסות הלכה למעשה

"התנסות" היא משימת תפקיד במסגרת שגרה בית ספרית או פעילות ייחודית בית ספרית. התנסות יכולה להיות תוצאה של החלטה/ אכוונת מורה או תוצאה של יוזמה של תלמיד. בבסיס התפיסה של שילוב התנסות עומד העיקרון של מתן אחריות על חלק משגרות בית הספר ללומדים בו. שגרת בית הספר כוללת כבר כיום משימות תפקיד לדוגמא: משמרות זה"ב, חונכות אישית, הקמת "פורימון" ועוד אותן יש להרחיב ולנהל על בסיס עקרונות תהליך "ההתנסות". (ראה בהמשך) דרך טובה להבין ולנהל את תהליכי ההתנסות בבית הספר היא על בסיס מעגל הלמידה של קולב.


קולב טען שעיקרה של כל למידה הוא בתהליך הניסוי. זאת על בסיס התאוריות של פיאז'ה, של דיואי ושל קורט לוין, לפיהן יש לזמן ללומדים מפגש ישיר וחווייתי עם תופעה משמעותית לחייהם ואשר חקירתה מחייבת התבוננות רפלקטיבית הנשענת על הידע והניסיון הקשורים לתופעה. לפי קולב, למידה היא תהליך שבו ידע נוצר באמצעות טרנספורמציה של ההתנסות. ככל שהמשימות הנדרשות בתהליך הלימודי יהיו קרובות יותר וקשורות לעבודה של הלומד הדבר עשוי לעורר בו מוטיבציה גדולה יותר ולגרום לו להתמקד יותר בנדרש ולהבין טוב יותר את ההקשר בין הפעילות הלימודית והביצוע המעשי. במעגל של קולב ארבעה שלבים המתפתחים זה מזה: התנסות קונקרטית, תצפיות ורפלקציה, הבנייה של מושגים מופשטים ושימוש במושגים במצבים חדשים.



עקרונות לבניית תהליכי "התנסות" עבור תלמידים בבית הספר:

·ידע מקדים אודות התלמיד או קבוצת תלמידים הכולל חוזקות וחולשות בתחום אחד או במספר תחומים. (כדאי לסווגם כמיומנויות שונות) דוגמאות: קושי בקבלת החלטות, קושי בניהול זמנים, קושי בעבודה בצוות, יכולת הובלת תהליכים, יכולת גבוהה בניהול משימות ועוד.

·פיתוח משימות / תפקידים לתלמידים אל מול המיומנויות אותן נרצה לפתח אצל התלמידים במהלך השנה. דוגמאות: תפקיד - מתכלל ערב שכבה, תפקיד – אחראית צוות משמרות זה"ב, תפקיד – אחראית צוות לימוד לוח הכפל בשכבה נמוכה משכבת הלומד. תפקיד – אחראי צוות פיתוח מבחנים לשכבות נמוכות ועוד.

·תכנון - הסתכלות שנתית ועל בסיסה תכנון שנתי (הניתן לשינוי ועדכון) של משימות ותפקידים לתלמידים בכיתה. דוגמאות: "גיא" אשר מתקשה בעבודה בצוות יחל את השנה כחלק מצוות פיתוח מבחנים ובמהלך השנה יתקדם וינהל את הצוות.

·חניכה - תכנון מפגשי צפייה וחניכה של המורה את התלמידים לצד התבוננות רפלקטיבית של התלמידים. לדוגמא: מפגש בתחילת השנה בו התלמיד מקבל את התפקיד ומתודרך על המצופה ממנו, צפייה עיתית בתלמיד בעת ביצוע תפקידו, קביעת מפגשים עיתיים במהלך ההתנסות ללמידה ורפלקציה אישית של התלמיד. סיכום ההתנסות וקבלת ציון מסכם לגביה.


דרך מומלצת לניהול ההתנסות היא דרך מודל ארבעת שלבי מעגל הלמידה:

ניסיון קונקרטי –הלמידה מתחילה בניסיון שהוא חוויה לימודית כלשהי. כלומר, הלומד מתבקש לקחת חלק בביצוע פעילות לימודית מעשית. בשלב זה מציעים לתלמידים התנסויות שונות בהתאם למטרה אותה נרצה לקדם אצל הלומד. פעילויות אלה צריכות להיות משימות אשר יהיו משמעותיות ללומדים.

התבוננות ושיקוף לגבי הפעילות שבוצעה - הלומד שואל את עצמו שאלות על ההתרחשויות שעבר במהלך ההתנסות ומנסה להבינן, באופן אישי ובאמצעות דעותיהם והערכותיהם של חבריו לקבוצת הלימוד או העבודה ובעזרתו של המורה. בשלב זה יש הבנייה של מושגים, תפיסות ומודלים תאורטיים.

עיצוב מושגים והכללות - בשלב זה מקשרים את החוויות שהועלו בהתנסות ובדיון, בוחנים ומנתחים ומסיקים מסקנות הנובעות מהתנסות זו ומתבניות התנהגות מתאימות. בשלב זה עורך המורה עם הלומד דיון במטרה לסייע הבנות מושגים, עקרונות ומיומנויות.

בחינה ויישום של המסקנות - הלומד בוחן ומחבר את מסקנותיו לתנאים המציאותיים והן מכוונות להפנמת ההתנהגות החדשה. בחינה זו מהווה גם בסיס להמשך למידה מתוך הידע והתובנה החדשה.


כותב מאמר זה, שעסק ועוסק מזה שנים בפיתוח הדרכה ובתוך כך בפיתוח מיומנויות בקרב אוכלוסיות לומדות, רואה בשילוב של תהליכי "התנסות" המבוססים משימות / תפקידים עבור תלמידים בבתי ספר דרך לקדם הקנייה של מיומנויות ללומדים באופן פרסונלי. מתוך כך אני קורא לצוותי בתי ספר להתנסות בעצמם בשילובן של התנסויות אשר יקדמו את תפיסת הרחבת האחריות על הלמידה בקרב הלומדים ואף יקנו למידה פרסונלית עבור הלומדים במוסד החינוכי.

5 views0 comments

Contact

Ra'anana, Israel

+972 529255116

Your details were sent successfully!

Graduation Caps
bottom of page